Minden évben egyre korábban elkezdődnek a nyári leárazások.
Még fel sem ocsúdtunk a legutóbbi Joy/Glamour kuponnapok költekezéséből, de már itt is vannak a nyári leértékelések. Megéri ilyenkor jól bevásárolni? A válaszom erre egy határozott ‘nem’, hiszen egy ideje már felhagytam a ruha-felhalmozó életmóddal a fenntartható divat jegyében. Korábban azonban kifulladásig jártam a boltokat a leértékelések ideje alatt és általában több olyan ruhával tértem haza ami nem szerepelt a képzeletbeli listámon, mint ami igen. Vizsgáljuk meg kicsit mi zajlik ilyenkor le bennünk!
SALE – leárazás. Ezt az angol szót valószínűleg már a nagyszüleink generációja is ismeri, akik nem beszélnek idegen nyelveket. Hatalmas piros betűk a kirakatok üvegén, lefosztott állványok, imitt-amott megtépázott ruhák – ezek jellemzik leginkább a nagy leértékeléseket. No és persze a hétről-hétre nagyobb kedvezmények, amelyekre ugyancsak az üzletek kirakatába helyezett hatalmas matrica fegyelmeztet.
A leárazásokon általában nem azért vásárolunk, mert szükségünk van egy adott darabra. Sokkal inkább az sarkall minket a vásárlásra, hogy esetlegesen kimaradunk hatalmas kedvezményekből, akciókból ami csak korlátozott ideig biztosított. Ennek hátterében leginkább a FOMO – ‘Fear of missing out’ jelenség állhat, vagyis az attól való félelem, hogy kimaradok valamiből.
A másik vezérelv a leárazások vagy kupon-akciók sikereinek megértésében az örömelv, amely Freud szerint leginkább irányítja ezt a pszichés folyamatot.
A lelki tevékenység egészének az a célja, hogy kerülje a kínt, és örömet szerezzen. Az elmélet szerint a kín az izgalommennyiség növekedésével, az öröm pedig annak csökkenésével függ össze. Egy kutatás szerint az emberek sokkal inkább szeretnek 50 százalékkal többet kapni ugyanazon az áron, minthogy ugyanazért a termékért 33 százalékkal kevesebbet kelljen fizetni – pedig e kettő ugyanakkora kedvezményt jelent. – írja a Hetek című közéleti lap.

Ne higgyük el 🙂
A szavak és számok bűvös ereje
Nagyon hatékony eszköz a marketingesek kezében: a szavak és a számok. Hiszen nem mindegy milyen hívószóval csábítanak minket arra, hogy vásároljunk. Valamint a legtöbb kirakatban éktelenkedő – legtöbbször piros alapon fehér – óriási betűket nem igen tudjuk figyelmen kívül hagyni. Nem is beszélve a hétről-hétre nagyobb kedvezményekről, még akkor is ha a 50-70%-os leértékelés csak bizonyos termékekre vonatkozik.
A határidő motiváló ereje
A határidőnek mindig motiváló ereje van. Sokan ha meghallják, hogy egy adott akció csak korlátozott ideig elérhető – még hatásosabb ha megemlítik, hogy korlátozott darabszámban vagy a “készlet erejéig” – akkor azonnal rohannak vásárolni, mert nem akarnak lemaradni. Ennek köze van a FOMO jelenséghez is.
Mi nők, a gyűjtögetők
Mivel a nők történelmileg gyűjtögető életmódot folytattak – írja Paco Underhill viselkedéskutató – a keresésben, a begyűjtésben leltek óriási örömöt. Valószínűleg erre alapozható az a média által ihletett kép, hogy a szépséghez az apró kis sminkes cuccoktól kezdve mindenféle kiegészítőn át rengeteg dologra van szükségünk, hogy nőnek érezzük magunkat.
Ennek ellenére nem szeretnék senkit teljes mértékben lebeszélni a leárazásokról. Ha okosan vásárolunk néhány darabot amire tényleg szükségünk van, akkor a leértékelés egy jó lehetőség. Ebben az esetben tényleg spórolhatunk, ám óvakodjunk az “éhesen a supermarketben” jelenségtől, vagyis hogy terv nélkül megyünk. Ebben az esetben ugyanis mindent megveszünk ami az utunkba kerül. Készüljünk listával, valamint vásárlás előtt mindig gondoljuk át a következő opciókat:
- Fejben össze tudok rakni 2-3 olyan szettet, amivel passzol a kiszemelt ruhadarab?
- Valóban szükségem van az adott ruhadarabra? Vagy van esetleg hasonló darabom amivel helyettesíthető?
- Amit erre a ruhadarabra költök – még ha leárazott darab is – bele tudnám invesztálni valami olyan tevékenységbe amitől több leszek? Ez valakinek utazást, van akinek egy könyvet, tanfolyamot vagy hobbit jelent.
- Befér még a szekrényembe ez a ruha?
- Lehetséges, hogy ezt a darabot használt ruha boltban is megtalálom?
- Ha alszom egyet a vásárlásra lehet kiderül, hogy nincs is rá szükségem?
Semmiképp se induljunk el terv nélkül a leárazásokra. Ezzel támogatjuk a fenntartható divatot, helyet, pénzt és időt takaríthatunk meg.
Kommentek